Zúžení slzných kanálků u novorozence

Obrázek: 1 - slzné body, 2 - slzné kanálky, 3 - slzný vak, 4 - slzovod, 5 - nosní dutina

Některá miminka může od narození trápit neustále slzící, lehce podrážděné až hnisající očičko.

Jedná se o poměrně běžný problém způsobený tím, že v době porodu ještě nebyl ukončen vývoj slzných cest a může být přítomno jejich zúžení. V důsledku tohto zúžení dochází ke zhoršenému odtoku slz a zvýšenému slzení oka, často spojeném s tvorbou hlenu, někdy i zarudnutím a otokem.

Jak se toto zúžení léčí?

Ve většině případů se toto vrozené zúžení samo upraví. Začíná se konzervativní léčbou.  Její velmi důležitou součástí je masáž slzného vaku a aplikace dezinfekčních kapek do očička.

Tlaková masáž se provádí čistou rukou s ostříhanými nehty v době, kdy je děťátko dobře naladěné (např. po kojení). Prstem kolmo zatlačíte proti nosní kosti v místě vnitřního koutku tak, že kůže lehce zbělá. Tento tlak zopakujete asi 5x po sobě. Vzhledem k tomu, že slzné cesty ústí do nosní dutiny, je u těchto dětí velmi důležitá i současná péče o nosánek. Nosánek zvlhčíte fyziologickým roztokem nebo Vincentkou a vyčistíte ho vatovým smotkem. Nakonec kápnete do slzícího očička dezinfekční kapky – Omisan nebo OCUflash. Toto opakujte alespoň 5x denně.

V případě, že z očička i nadále teče hnisavá sekrece, bude nutné nasadit antibiotické kapky, které jsou na předpis lékařem. Touto konzervativní léčbou se nám podaří vyřešit problém do 3. – 5. měsíce věku až u 80 % dětí.

Pokud u dětí dochází k opakovanému hnisání a opakovanému používání antibiotických kapek, je vhodné provést průplach nosního slzovodu a ev. sondáž slzných cest. Provádí se ideálně do věku 3 – 4 měsíců. Zákrok je nebolestivý, poměrně rychlý a provádí se ambulantně očním lékařem.

U zdravých dětí bez výtoku z oka se nedoporučuje preventivně oči čímkoliv vykapávat ani čistit, protože samotnou manipulací byste mohli zanést do oka infekci.