Šestá dětská nemoc

sesta-detska-nemoc-detska-ruzovka-priznaky-projevy-symptomy

Jedná se o typické dětské onemocnění vyvolané virem, nejčastěji HHV-6 (lidský herpesvirus typu 6) nebo HHV-7.

Přenos tohoto viru probíhá kapénkově (kašlem, slinami, rýmou ale i mluvením či smíchem). Doba od kontaktu s nakaženým do projevu nemoci je 1 – 2 týdny.

Nejčastěji postihuje děti od 6 – 36 měsíců a má velmi typický průběh. Onemocnění může začít tzv. „ z plného zdraví“, tedy bez jakýchkoliv jiných příznaků. Objeví se horečky nad 38 °C, klidně horečka dosahuje i 40 °C a přetrvává 3 – 4 dny. U některých dětí se k horečkám přidá nebo klidně i horečky předchází bolest v krku, rýma či kašel.  Horečky následně náhle poklesnou a po poklesu teplot se objeví na těle vyrážka, která může být lokalizovaná na obličeji, krku, trupu, ramenech a stehnech. Vyrážka je růžové barvy, nemá charakter kopřivky, nesvědí, nejčastěji je drobná, velikosti špendlíkové hlavičky ale může i splývat. V průběhu několika dní spontánně vymizí bez jakékoliv léčby. Koupat i sprchovat můžete dítě dle zvyklostí.

Vzhledem k tomu, že se jedná o virové onemocnění, tak je léčba symptomatická. Při horečce se podávají léky proti horečce (s účinnou látkou ibuprofen nebo paracetamol). K režimovým opatřením patří klid a izolace v domácím prostředí, dostatek tekutin a zvýšená hygiena rukou. Pokud se na toto virové onemocnění „omylem“ nasadí antibiotika, tak jeho průběh je stejný. Po 2 – 3 dnech teploty odezní a objeví se vyrážka, která se může nesprávně spojit z užíváním antibiotika a označí se jako alergie na podávané antibiotikum. Obávanou komplikací této jinak běžné dětské nemoci jsou febrilní křeče, které se můžou objevit v počátku onemocnění při vzestupu teploty.